Μακρινός πλανήτης «έχει βροχές, ωκεανούς, ίσως ακόμα και κατοίκους»

Τις ισχυρότερες μέχρι σήμερα ενδείξεις για την ύπαρξη ενός εξωπλανήτη που θα μπορούσε να διαθέτει ζωή υποστηρίζουν ότι συγκέντρωσαν Γάλλοι αστρονόμοι.

Ο πλανήτης Gliese 581d, σχετικά κοντά στη γαλαξιακή γειτονιά της Γης, «είναι αρκετά ζεστός ώστε να έχει ωκεανούς, σύννεφα και βροχοπτώσεις». Όσοι πάντως ενδιαφέρονται να μεταναστεύσουν, θα πρέπει να κάνουν αυστηρή δίαιτα και να ξεχάσουν τη γήινη λιακάδα.

Ο δυνητικά φιλόξενος εξωπλανήτης περιφέρεται γύρω από το άστρο Gliese 581, έναν κόκκινο νάνο που βρίσκεται μόλις 20 έτη φωτός από τον Ήλιο (συγκριτικά, το πλησιέστερο στον Ήλιο άστρο, το Α του Κενταύρου, απέχει 4 έτη φωτός).

Ο Gliese 581d ανακαλύφθηκε το 2007 και είναι ένας από τους τέσσερις ή έξι πλανήτες του παράξενου συστήματος. Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, δημοσιευμένη στο Astrophysical Research Letters, ο πλανήτης βρίσκεται στην άκρη της λεγόμενης κατοικήσιμης ζώνης, εκεί που η θερμοκρασία είναι κατάλληλη για την ύπαρξη υγρού νερού.

Γεγονός πάντως είναι ότι η ανακάλυψη του Gliese 581d είχε γίνει δεκτή με δυσπιστία πριν από τέσσερα χρόνια, με ορισμένους ειδικούς να εκτιμούν ότι ο πλανήτης δεν υπάρχει καν.

Ακόμα και οι αστρονόμοι που αποδέχονταν την ύπαρξή του υποστήριξαν ότι ο πλανήτης είναι υπερβολικά σκοτεινός, καθώς δέχεται λιγότερο από το ένα τρίτο της ακτινοβολίας με την οποία λούζει ο Ήλιος τη Γη -οι κόκκινοι νάνοι είναι εξάλλου ασθενικά άστρα με ήπιο, κοκκινωπό φως.

Επιπλέον, ο Gliese 581d ενδέχεται να έχει τη μία πλευρά του μονίμως στραμμένη στο μητρικό του άστρο, οπότε στην άλλη πλευρά θα βασίλευε αιώνια νύχτα.

Τώρα, όμως, η γαλλική ομάδα που υπογράφει τη νέα μελέτη υποστηρίζει ότι ο εξωπλανήτης έχει το δυναμικό να φιλοξενεί κάποιου είδους κατοίκους. Το σημαντικό είναι ότι η ατμόσφαιρά του πιθανότατα αποτελείται κυρίως από διοξείδιο του άνθρακα, ένα αέριο του θερμοκηπίου που συγκρατεί θερμότητα και θα μπορούσε να αποτρέπει τη θανατηφόρο παγωνιά.

«Με μια πυκνή ατμόσφαιρα διοξειδίου του άνθρακα -ένα πιθανό σενάριο για έναν τόσο μεγάλο πλανήτη- το κλίμα του Gliese 581d όχι μόνο είναι σταθερό, αλλά είναι επιπλέον και αρκετά ζεστό ώστε να διαθέτει ωκεανούς, νέφη και βροχοπτώσεις» αναφέρει η ανακοίνωση του γαλλικού Εθνικού Κέντρου Επιστημονικής Έρευνας (CNRS).

Παρόλα αυτά, ο Gliese 581d «θα ήταν ένα αρκετά παράξενο μέρος να επισκεφθεί κανείς» επισημαίνει η ερευνητική ομάδα. Πρώτον, το φως του κόκκινου νάνου είναι διαφορετικό από το φως του Ήλιου. Και δεύτερον, ο πλανήτης έχει μάζα διπλάσια από της Γης, οπότε έχει και δύο φορές πιο ισχυρή βαρύτητα. Ένας γήινος που ζυγίζει 70 κιλά στη Γη θα έβλεπε τη ζυγαριά να γράφει 140 κιλά στον Gliese 581d.

«Ο πυκνότερος αέρας και η πυκνή νέφωση θα κρατούσαν την επιφάνεια σε ένα ζοφερό, κόκκινο λυκόφως» προειδοποιούν οι ερευνητές.

Οι γήινοι που θα ήθελαν να επισκεφθούν αυτό το παράξενο τοπίο θα έπρεπε εξάλλου να λάβουν υπόψη τους το χρόνο του ταξιδιού: το φως χρειάζεται 20 χρόνια για να διανύσει την απόσταση, ενώ οι σημερινές πυραυλικές τεχνολογίες θα χρειάζονταν 300.000 χρόνια.

Newsroom ΔΟΛ